Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 108 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Återkoppling i gymnasieskolan

2019-09-05
Räcker det med betyg för att gymnasieelever ska utveckla sitt lärande? Svaret på den frågan är nej. I vårt samtal med pedagogen och gymnasieläraren Anneli Wiker berättar hon att hennes forskning visar att elever vill ha informativ återkoppling och efterfrågar en dialog med lärare om uppgifter, lägesbild och mål. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Läsförståelse hos flerspråkiga elever

2019-09-05
Att utveckla sin läsförståelse på ett andraspråk är betydligt mer krävande än att göra det på sitt förstaspråk. Trots att vi vet detta saknas idag i stort sett forskning om flerspråkiga elevers vägar till läsförståelse. Det är denna forskningslucka som Anna Lindholm tar sig an i sin doktorsavhandling i svenska som andraspråk. (webb-radio)

Student Darkness - An Inquiry into Student Being at the University

2019-09-05
This PhD dissertation is an inquiry into the darkness of being a university student. Through a series of evocative vignettes, aesthetic expressions and philosophical speculations, Janus Aaen explore the murky nooks and corners of students’ lives based on an ethnographic fieldwork at Aarhus University. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Barnets engagemang – en positiv drivkraft

2019-09-03
Engagerade barn i förskolan mår bättre och lär sig lättare. Sätt in särskilt stöd tidigt för barn med beteendesvårigheter och våga prata om de här barnen med varandra i arbetslagen. Och vänd på perspektiven: Uppmärksamma barnet på det som fungerar istället för på det beteende som uppfattas som störande.
Forskning och utveckling kategorier

Ungdomars röster om egen delaktighet

2019-09-03
Frida Lygnegård, som verkar inom forskningsmiljön CHILD på Hälsohögskolan i Jönköping, drivs sedan många år av ett starkt engagemang för barn och ungas rättigheter. Nu har hon skrivit en avhandling där ungas egna upplevelser av delaktighet står i fokus och där alla oavsett funktionsförmåga har fått komma till tals på lika villkor.
1107108109133