Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 12 av 132

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Do you speak other languages at home? This will not hold your child back at school

28 februari
Research indicates that speaking multiple languages at home does not hinder children's academic progress and can even enhance their performance, write Valeria Maria Rigobon and Rauno Parrila from Australian Catholic University. Parents should focus on building a supportive community that values both English and home languages to sustain children's motivation and growth.
Forskning och utveckling kategorier

Därför faller kollegialt lärande ofta platt i praktiken

27 februari
 Lärarnas kollektiva vanor hindrar eller möjliggör kollegialt lärande men det är inte alltid en arbetsuppgift som är prioriterad. Det visar en ny studie från Örebro universitet. "Tidsbrist kan vara en orsak till att kollegialt lärande inte prioriteras och andra uppgifter i skolan kan vara mer akuta", säger forskaren Frida Harvey.
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Elever med dyslexi och deras erfarenheter av att använda assisterande teknik

5 februari
Studien undersöker hur elever med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi beskriver och använder assisterande teknik i skolan. Assisterande teknik är olika verktyg som kan överbrygga svårigheter och stödja utvecklingen av färdigheter som att förstå text och att formulera och uttrycka sig i text. 

Forskningsutblick: Elevers delaktighet under läslektioner i anpassad grundskola

5 februari
En studie av högstadieelever i anpassad grundskola visar att eleverna upplever hög delaktighet under läslektioner, men att stödet från vuxna i klassrummet ibland kan begränsa interaktionen mellan eleverna. Genom att använda SPSMs delaktighetsmodell har forskaren analyserat sex läslektioner, där trygghet och individanpassat stöd framhölls som viktiga framgångsfaktorer.

Forskningsutblick: Lärares relationskompetens – uppfattningar hos lärare och elever med och utan adhd och ASD

5 februari
Studien undersökte om en utbildningsinsats för lärare kunde förbättra relationerna mellan lärare och elever, med eller utan adhd och, eller autism. Totalt deltog 33 lärare och 232 elever i åldrarna 10 till 16 år från två skolor. Av de 232 eleverna hade 35 adhd och, eller autism.
1111213132