Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 121 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Resultatdialog 2018

2018-12-07
Resultatdialog presenterar svensk utbildningsvetenskaplig forskning som finansieras av Vetenskapsrådet. Sedan år 2005 har resultat från aktuella forskningsprojekt sammanfattats inom ramen för Resultatdialog, dels på en årlig konferens, dels i en antologi som kan laddas ner från Vetenskapsrådet.se. Läs antologin här (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Familjeaktiv inskolning i förskolan – nya roller för förskolepedagoger

2018-12-06
När inskolning av barn i förskolan på betydande sätt förändras, uppstår behov av nya förhållningssätt till barn och föräldrar. Nya professionella roller för förskolepedagoger skapas. Dessa roller skiljer sig betydligt från de roller som intogs tidigare, skriver Ingrid Karlsson, Linköpings universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Digitala hjälpmedel underlättar för lärare och elever

2018-11-29
Att lära sig läsa är ett av de viktigaste målen vi har i vårt utbildningssystem. Det är grunden till alla andra ämnen i skolan, och en förutsättning för att man aktivt ska kunna delta i samhällslivet. Det är dock inte alla elever som utvecklar de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. I…

School effectiveness and truancy: a multilevel study of upper secondary schools in Stockholm

2018-11-29
Truancy is a problem associated with a range of negative consequences at the individual and societal level, both in the short and the long term. Few earlier studies have investigated the association between school effectiveness and truancy. The aim of this study is to examine the links between three teacher-rated features of school effectiveness –…
1120121122133