Det var för att skapa nytta för skolan och förskolan som lärarpanelen fick sitt uppdrag för drygt 10 år sedan. "Skolportens lärarpanel vidgar vyerna inom skolforskningen", säger Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, om lärarpanelens betydelse.
Skolledare måste ständigt ställa kritiska frågor och se över om organisationen i praktiken fungerar som det är tänkt. Det säger forskaren Mette Liljenberg.
Ungdomar kommunicerar och söker information om mat, kroppsvikt och hälsa på sociala medier. Sociala medier kan även användas praktiskt i hälsopromotivt arbete med ungdomar när de får socialt stöd av andra ungdomar med övervikt och fetma. Samtidigt kan detta innebära ett oönskat utseende- och viktfokus, visar en ny studie.
Curiosity may correlate to better performance in maths and reading among all students, but especially for those from low-socioeconomic backgrounds, according to a study published in the journal Pediatric Research. Researchers say the findings support more emphasis on curiosity in early learning.
Göra skillnad. Bidra till goda skolupplevelser. Ha ett meningsfullt jobb. Det är några av drivkrafterna för framtidens lärare, visar en studie gjord bland 250 lärarstudenter.
Lärare är frustrerade över att skolekonomi och materiella begränsningar hindrar dem från att genomföra den undervisning de önskar. Dessutom menar de att skolans organisation påverkar vilka elevresultat som blir möjliga vad gäller elevernas läsförståelse, som har en central roll i skolan, visar ny forskning.
Gunn Nyberg har i sin studie fokuserat på rörelseförmåga i idrott och hälsa på gymnasiet. Hon har studerat vad det innebär att kunna urskilja och erfara sitt sätt att springa.
Denna artikel om bedömning i NO åk 1-6 granskar hur utformningen av uppgifter kan möjliggöra och begränsa bedömningen av elevers förmåga att genomföra en naturvetenskaplig undersökning.
Förskolepedagoger lägger stor vikt vid att dokumentationen genomförs på planerat sätt. Barnen däremot är inte alltid intresserade men lär sig tidigt att anpassa sig för att vinna fördelar, visar Katarina Nilfyr i sin licentiatavhandling.
Oenighet och sidospår kan vara de processer som leder till skolutveckling. Det konstaterar Katharina Jacobsson som skrivit förra årets mest lästa avhandling, ”Processer och motorer i lokalt skolförbättringsarbete”, på Skolporten.se.