För att öka intresset och förmågan att ta till sig nya kunskaper används allt oftare inslag från spelvärlden i utbildningar, fortbildningskurser och kompetensutveckling. En ny pilotstudie från Göteborgs universitet, som undersökt uppfattningar om så kallat spelifierat lärande, visar att återkoppling i form av att nå nya nivåer och vinna medaljer uppfattades som innovativt och engagerande.
Tonåringar som upplever psykiska problem i högstadiet löper större risk att varken vara få jobb eller skaffa sig utbildning som unga vuxna, visar en ny svensk studie.
The findings of this study suggest that concern, worry, and stress related to school violence or shootings may be risk factors for internalizing problems among adolescents, with variation in the strength of the association by race/ethnicity. (pdf)
Lektioner i positiv psykologi får elever att må bättre. Det visar ny forskning. "Hos oss i Finland är barnens välbefinnande tydligt inskrivet i läroplanen", säger Åse Fagerlund, barnpsykolog och doktor i neuropsykologi.
Det finns skillnader mellan lärares uttalade intentioner och hur de förverkligar dessa i interaktion med eleverna. Det visar Andreia Balans senaste studie: Relationen mellan lärares intentioner och deras respons till elever – En studie om återkoppling som stöd för matematisk resonemangsförmåga på mellanstadiet.
Forskarna Maria Hjalmarsson, Birgitta Ljung Egeland och Peter Carlman berättar om ett pågående aktionsforskningsprojekt, vars syfte är att förstå och utveckla kunskap i fritidshem. Utgångspunkt tas i det i läroplanen utpekade centrala innehållet lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse. (webb-radio)
I avhandlingen ”Participation and ICT: Students with special educational needs in upper secondary school” har Moa Yngve från Linköpings universitet undersökt drygt 500 gymnasieelever i behov av stöd. Hon har bland annat studerat hur en individuellt utformad IKT-intervention påverkar hur delaktiga gymnasieelever är i skolan. (s.13)
"Förr fanns ett reflektionsparadigm inom lärarprofessionen som riktade fokus på lärares reflektion. Och det är i sig jätteviktigt. Men om betoningen på reflektion blir för stor är det lätt att missa vad som händer i mötet med eleven. Rikta blicken mot kommunikationen, inte minst den ickeverbala. Hur vi talar, rör oss, vår mimik och våra…
Nu ska forskare vid Göteborgs universitet undersöka hur situationer där lärare utsätts för hot och våld uppstår och kan hanteras och förebyggas. Detta är ett av nio forskningsprojekt inom arbetsmiljö och hälsa, som sammanlagt beviljats närmare 25 000 000 kronor av Afa Försäkring i årets tredje omgång av anslag för forskning.
Lagens mål om nolltolerans mot kränkningar i skolan fungerar dåligt. För lärare och rektorer är lagen dessutom betungande då de måste anmäla allt som kan misstänkas vara kränkningar. Det visar Maria Refors Legge i sin doktorsavhandling.
Ämnen som samtycke och pornografi – men också hur man skapar en positiv känsla runt sex – får ofta stå åt sidan till förmån för könssjukdomar och graviditetsprevention. Det menar de elever som Brian Unis, forskare vid Karlstads universitet, intervjuat i sin avhandling. – Undervisningen är inte anpassad efter tonåringarnas behov och intressen, säger han.