Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 63 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Med språklig identitet i fokus

2021-10-27
Det lingvistiska landskapet i Norrbotten blev en utmärkt utmaning för den språkligt intresserade läraren Theres Brännmark. Hon är doktorand och utgår från en region i vårt land där alla våra tre nationella minoritetsspråk, finska, meänkieli och samiska, är en del av vardagen.

Metaanalys av forskning om nätbaserad undervisning i skolan under pandemin

2021-10-22
Den globala spridningen av coronaviruset tog ordentlig fart och skolor över hela världen gick över till distansundervisning. Vad betydde det här för elevers studiemotivation, engagemang och känsla av sammanhang? Hur påverkades lärares undervisning och bedömning? En nyligen publicerad metaanalys av internationell forskning ger några preliminära svar.

Bristande transparens i digitala läromedel försvårar undervisningen

2021-10-20
Nya digitala läromedel i skolan utformade för att anpassa sig till varje elevs individuella kunskapsnivå skapar problem. Den inbyggda tekniken är inte tillräckligt transparent och riskerar att vägleda eleverna utan att lärarna känner sig delaktiga. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Får vem som helst prata förortsslang?

2021-10-19
Vårt sätt att prata påverkar hur vi uppfattar varandra och omvärlden. Men hur ska vi då prata för att inkludera olika kulturer och identiteter? Förändrar vi något om vi ändrar på språket? Ny forskning följer diskussionerna hos politiskt aktiva ungdomar i en innerstadsskola. Med språket som verktyg ifrågasätter unga samhällets normer, men det skapar också…
Forskning och utveckling kategorier

Caring or killing: harmful gender stereotypes kick in early — and may be keeping girls away from STEM

2021-10-19
Gender stereotypes have already begun taking root in students by primary school, resulting in fewer girls taking STEM subjects, according to researchers Laura Scholes and Sarah McDonald. In this article, they write about their research, which shows that these students will aspire to roles that are traditionally separated by gender.
1626364133