Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 72 av 133

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Stort tapp för elevernas inlärning under pandemins skolstängningar

2021-04-29
Elever i grundskolan lärde sig lite eller ingenting när de studerade hemma under den tid skolan var stängd på grund av coronapandemin. Det visar en ny studie från forskare på Institutet för social forskning vid Stockholms universitet och University of Oxford som jämfört nederländska elevers skolresultat med tidigare år. Eleverna som drabbades värst var de…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Pedagogisk taktfullhet – ett fundament i inkluderande undervisning

2021-04-27
I denna forskningsutblick undersöker forskaren Ann-Louise Ljungblad lärare och deras pedagogiska taktfullhet på nära håll. När lärare taktfullt lyssnar in och samtidigt tar ansvar för den pedagogiska situationen, skapas både tillitsfulla relationer till eleverna och en inkluderande undervisningsmiljö.

Klassens yngsta får oftare inlärningsstörningsdiagnoser – decemberbarn löper nästan dubbelt så hög risk som januaribarn

2021-04-27
Barn födda i december löper en nästan dubbelt så hög risk att få en diagnos om inlärningsstörning, som barn som är födda i januari, visar färsk forskning vid forskningscentret för barnpsykiatri vid Åbo universitet.
1717273133