En ny forskningsstudie visar att skolor brister i stödet till lågpresterande elever. "Lågpresterande elever upplever att det stöd de får ger sämre förutsättningar att lära sig", säger Alli Klapp, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Genom att samarbeta med Stiftelsen Friends bidrar Örebroforskarna Björn Johansson och Erik Flygare till en tryggare miljö för barn i skolan. "Samarbetet med Björn och Erik är ovärderligt", säger Frida Warg på Friends.
Även små barn skiljer på rätt och fel. Ny forskning visar att de inte heller värjer för att dela ut bestraffningar. Det tyder på att barn har förmåga att resonera moraliskt.
Länge har nätmobbning ansetts som ett särskilt fenomen skilt från traditionell mobbning. Men idag vill forskarna inte längre göra den uppdelningen. Mobbning är samma sak oavsett om det sker via digitala kanaler eller på skolgården.
Ny forskning punkterer fortællingen om, at unge piger, som får topkarakterer i skolen, lider mental overlast. Det er oftest unge med de laveste karakterer, der er mest i kontakt med psykologer og psykiatrien, viser undersøgelsen fra Rockwool Fondens Forskningsenhed.
För att främja ungdomars hälsa behövs en djupare förståelse för ungdomars syn på sin hälsa och faktorer som påverkar hur de mår. Detta har jag intresserat mig för i min avhandling som jag disputerade med hösten 2020. Social status i skolan och rökning är andra hälsorelaterade begrepp som lyfts fram i avhandlingen, skriver forskaren Junia…
Skolan har blivit en attraktiv marknad för kommersiella företag som vill sälja både digitala verktyg och kompetensutveckling. På köpet för de så kallade edu-prenörerna med sig en kultur där läraren betraktas som coach och där eleverna förväntas jobba mer självständigt, visar ny forskning vid Malmö universitet.
Bygg tillitsfulla relationer, arbeta med struktur och stöd, och skapa ett utvecklande klimat. Så kan idrottslärare utforma en tillgänglig undervisning för alla elever i ämnet idrott och hälsa, visar en ny forskningssammanställning som Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten nu presenterar.
"Eleverna saknar sina kompisar och att ha rutiner", säger Anna Åkerfeldt, forskare och projekt- och processledare på Ifous, som har undersökt hur gymnasieelever upplevde att det var att studera på distans under pandemivåren 2020.