Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 1 av 159

Forskning och utveckling kategorier

Vad betyder mångfald i svensk förskola?

25 november
Hur ser mångfald ut i svenska förskolor? En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur policyn kring olika språk och kulturer används i praktiken och hur den påverkar vardagen i förskolorna. Resultaten visar hur möten mellan barn och vuxna formas av både styrdokument och det dagliga arbetet. Resultaten visar också hur det påverkar barns…
Forskning och utveckling kategorier

”Barnen fick självförtroende att våga prata svenska”

21 november
Pedagogerna Naima Zairovic och Marie Myntti har deltagit i ett praktiknära forskningsprojekt om förskolepedagogik i flerspråkiga barngrupper. Projektet har förändrat deras perspektiv och utvecklat undervisningen. Nu delar de med sig av sina erfarenheter i ett inspelat webbinarium du kan se här på Lärtorget.
Forskning och utveckling kategorier

De forskar om medielitteracitet i förskolan

21 november
Hur kan förskolan rusta barn att bli källkritiska och medvetna medieanvändare? Hur stärker vi barns förmåga att reflektera kring vad som är sant – och hjälper dem hitta pålitliga källor? De frågorna undersöker pedagogerna på Dimvädergatans förskola i ett praktiknära forskningsprojekt tillsammans med forskare från Göteborgs universitet. 
Forskning och utveckling kategorier

Så kan svensk förskola lyfta – forskare föreslår nationell kunskapsbank

17 november
Spretiga läroplaner, kompetensbrist och växande dokumentationskrav gör det svårt att hålla uppe kvaliteten i förskolan, visar ny rapport. Forskaren Christian Eidevald efterlyser nu ett nationellt forskningsutvecklingscentrum som kan samla och sprida beprövad kunskap – och ge stöd där det behövs mest, inte minst i utsatta områden.
12159