Femåringar som konsumerar mycket digitala medier på engelska får sämre språkförmåga på svenska. Det visar ny forskning från Linköpings universitet. Därför borde debatten handla mer om innehållets kvalitet och språk än om skärmtid, menar forskarna.
Ett gemensamt tänk kring hela förskolans miljö. Det blev resultatet av ett projekt kring inomhusmiljön på Igelboda förskola, visar Asta Prichodskaite-Pukéné i sin utvecklingsartikel.
Faktabilderböcker har ofta en undanskymd roll i förskolan, men det finns flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen. Här förklarar Barbro Westlund, en nestor inom barns läs- och skrivutveckling, varför.
Inom ramen för treåriga programmet Språkutvecklande förskola möts förskolepersonal och forskare för att observera, vässa och utveckla det språkutvecklande arbetet. Förskolepersonalen som testat ELSA-modellen vittnar om många insikter och aha-upplevelser.
Barns träning bör anpassas till deras biologiska ålder eftersom puberteten spelar en stor roll för barnens respons på träning. Det visar Daniel Janssons avhandling om fysisk förmåga och funktion hos barn.
Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd. Studien tar avstamp i vittnesmålen från Förskoleupprorets #pressat läge.
Hur förskollärare resonerar kring böckers olika funktioner vid högläsning analyseras. Dessa resonemang – baserade på inspelade fokusgruppsintervjuer – konceptualiseras teoretiskt utifrån ett sociokulturellt perspektiv som (re)mediering konstituerande boken som en särskild typ av artefakt. (pdf)
Existing research has independently examined teachers' beliefs, emotions, and knowledge related to technology use, but few studies have explored how these components can be combined to form technological integration competency (TIC). Furthermore, the role of self-regulated learning (SRL) in predicting TIC remains underexplored. This study employed multilevel latent profile analysis (MLPA) to identify TIC profiles…
This qualitative study explores pedagogical practices of early childhood education and care (ECEC) teachers in Norway, focusing on promoting participation among 4–6-year-old children.
This study evaluated the psychometric properties of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS) and the Achievement Emotion Questionnaire – Math Anxiety (AEQ-MA) in a sample of Norwegian primary school students invited to participate during preschool.