Som ung förskollärare demonstrerade hon mot förslag om större barngrupper. I dag är Pia Williams professor och konstaterar att gruppstorleken fortfarande väcker känslor, men inte är avgörande för kvaliteten.
Problemlösning är en viktig matematisk aktivitet som barnen utför i legoleken och en förutsättning för matematisk utveckling. För att barn ska ges bästa möjliga förutsättningar att utveckla denna matematiska aktivitet behövs det matematisk kompetent förskolepersonal som är närvarande och deltagande i barns lekaktiviteter som kan stötta och utveckla barns problemlösande, menar Anders Albinsson, LiU.
På vilket sätt samspelar digitala teknologier, andra kulturella redskap och lärarens stöttning barnens berättande? Det är en av huvudfrågorna i Ewa Skantz Åbergs forskning om barns förskolebarns berättande.
Sedan hösten 2017 pågår ett samarbete mellan Stockholms universitet och Väsby Makerspace, riktat till förskolelärarstudenter inom digital didaktik. Fokus ligger på hur digitalisering ska användas i undervisningen.
Högre kvalitet på utbildningen och lättare att hitta kurser som passar studenternas behov. Det är några av fördelarna med utbytet mellan förskollärarutbildningarna på Högskolan Dalarna och lärosäten i Norden och Europa.
Educators at a primary school in Australia say students are more focused and productive since the school adopted mindfulness practices. Deputy Principal Roxanne Picoaga noted that the school adopted such practices to support student well-being and achievement.
Det är inte bara byggmaterialet som påverkar inomhusmiljön, utan också inredningen. På en av förskolorna som är med i studien om inomhusmiljön valde man aktivt bort gardinerna.
För att förhindra att dåliga material med skadliga kemikalier blir standard började kemisten Josefin Persson att undersöka barnens inomhusluft på förskolan.
Josefin Lindgren har undersökt och jämfört utvecklingen av muntlig berättande hos barn som enbart pratar svenska, tyska och svenska samt svenska och turkiska och som alla växt upp i Sverige.