Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 15 av 159

Så kan föräldrar och lärare främja barns språk-, läs- och skrivutveckling

28 januari
Inte bara lärare utan även föräldrar har stor påverkan när det gäller barns språk-, läs- och skrivutveckling under åren i förskola och förskoleklass. Det visar Annika Axelssons avhandling som innehåller konkreta rekommendationer till föräldrar och lärare.
Forskning och utveckling kategorier

Skratt, gråt och beröring i socialt samspel: barns känslor och moraliska socialisation i förskolan

2024-12-19
I förskolans verksamhet är barns emotionella uttryck som skratt, gråt och ilska en del av vardagen, och förskolepersonalens förhållningssätt till barns skilda emotionella uttryck skapar i sin tur en lokal moralisk agenda. Föreliggande artikel utgår från och sammanfattar ett videoetnografiskt forskningsprojekt där flera forskare har studerat och analyserat sociokulturella processer och kommunikativa praktiker i ett…
1141516159