Matteo Cattaneos avhandling belyser bland annat hur storytelling kan vara ett pedagogiskt verktyg för möte, lek och filosofisk undersökning i förskolan.
Aktionsforskning kan vara ett sätt för förskollärare att fördjupa sitt arbete med vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ett forskningsprojekt i form av sokratiska samtal hjälpte förskollärare att utveckla sina samtalskompetenser och förbättra sin undervisningspraktik.
Praktiken är en central del av förskollärarutbildningen och en god relation mellan lärarstudent och handledare är viktig. Det menar Anna Buss som har forskat om den finska förskollärarutbildningens praktik.
Sofie Tjäru har undersökt hur förskollärare resonerar kring bokstunderna. Med med sin avhandling vill hon fördjupa förståelsen av bokstunden i förskoleundervisningen.
Att stärka barnens språk är att ge barnen en bra start i livet. Tillsammans med personal på två förskolor testade forskare vid Göteborgs universitet att implementera ett språkstödjande arbetssätt på förskolorna med hjälp av modellen ELSA, Early Educational Language Support Activities. (webb-tv)
This study examines implementation factors of a pioneering plurilingual policy designed to foster language development in early childhood education and care in Luxembourg.
In this study, the notion of ‘multilingual children’ is differentiated by problematizing overgeneralizations or homogenizing of children with potentially different experiences of language(s). The aim is to generate knowledge of how minority language–speaking children use their language(s) outside the education system through teacher–parent dialogue.
Två av rektorerna i ett förskoleområde i Ängelholms kommun har visat professionellt mod genom att tillfråga huvudmannen om hjälp med att kritiskt granska områdets strukturer och stödstrukturer för sitt systematiska kvalitetsarbete. Resultatet av granskningen kan du läsa i en FoU-rapport.
De digitala resurserna finns i skolan, men hur använder vi dem och varför? Anna-Lena Godhe är gymnasieläraren som blev forskare – nu har hon följt lärare och pedagoger i Malmö och observerat hur de använder digitala resurser och vilka konsekvenser det får för undervisningen.
I juli 2017 begränsades tillgången till föräldrapenning för familjer som invandrar till Sverige med barn. Vi studerar hur denna reform påverkade nyanlända familjers inkomstkällor och aktiviteter. (pdf)