I denna artikel beskrivs förskolebarns deltagande i aktiviteter där digitala resurser i form av kameror används i förskolan. Samtliga barn blir medskapare genom tillgång till de digitala resurserna och resultatet visar att tid blir en viktig aspekt.
Vad vi betraktar som föremål för undersökning, som redskap för förståelse och som pedagogiskt relevant, tenderar att korrelera med skolämnenas kunskapshierarkier. Åsa Delblanc slår här ett slag för skönlitteraturen i förskolan.
I praktiknära ULF-forskning möts lärare och forskare med ett gemensamt mål – att utveckla undervisningen och utbildningen på vetenskaplig grund. ULF-avtalet ska öka samverkan mellan skolan och akademin, för att stärka skolutvecklingsarbetet. Efter en fyraårig försöksperiod ska avtalet nu bli en permanent resurs.
Förskolerektorn Angelica Stäring i Kungsbacka har haft praktiknära forskningsprojekt på två av sina förskolor – båda med fokus på undervisning i teknik. Projekten har lett till professionsutveckling för pedagogerna och utveckling av verksamheterna. Kommunens lektorer har haft en viktig roll i att inspirera och stötta pedagogerna att ta steget.
I den här studien visar artikelförfattarna hur möten mellan den digitala världen och naturen genomkorsas och bildar en helhet i barns meningsskapande. Mer specifikt handlar artikeln om förskolebarns utforskande av fjärilars liv.
Om man låter förskolebarn utforska filmteknologin finns det öppningar till ny kunskap och bilder av hur barnen förstår sin omvärld. Det menar Maria Olsson som forskat i ämnet.
I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.
Hur kan en digital läsresurs som Polyglutt gynna flerspråkande i förskolan? Analysen av läsresursen visar att det finns en potential att lyssna på böcker på både svenska och ett stort antal andra språk som finns representerade i den svenska förskolan.
Lärande genom lek och kreativt skapande eller fokus på undervisning för att förbereda skolstarten? En avhandling har undersökt vad förskolebarn och pedagoger ägnar sig åt i tre olika länder.
Poddavsnittet handlar om att forska praktiknära i förskolan. Vi diskuterar matematikundervisning för de allra yngsta barnen i förskolan, hur barn lär sig förstå och använda tal och räkneord. Hör Camilla Björklund, Göteborgs universitet, och Hanna Palmér, Linnéuniversitetet. (webbradio)