Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 72 av 159

Support of language and communication in the ‘Tambour situation’ in Swedish preschools

2021-03-02
En boklåda i förskolans tambur resulterade i att barnen läste och pratade böcker medan de väntade på sin tur att få gå ut. Det visar Ann Nordbergs forskning om hur förskolor kan arbeta strukturerat med språkutveckling med tamburen som plats.
Forskning och utveckling kategorier

Idyllen mitt i byn

2021-02-24
Med positiv attityd, öppenhet och gemensam målbild har arbetslaget på Montessoriförskolan Tjädern i skånska Lövestad skapat en genuin vi-känsla.
Forskning och utveckling kategorier

Gör varandra ännu bättre

2021-02-24
Samarbete, samtal och uppmuntran gör oss bättre och vi behöver dela med oss av våra erfarenheter och analysera vårt arbete. Men det behövs också disciplin. Bli ett team som hjälper varandra, skriver John Steinberg, Fil dr, föreläsare och författare.  
Forskning och utveckling kategorier

Med levlandet som mål

2021-02-24
Att lära tillsammans innebär att vi höjer vår kompetens och därmed säkerställer en hög kvalitet för barnen. För det behöver vi kunskap, motivation och en förmåga att kunna tillämpa kunskaperna. Utgångspunkten för ett kollegialt lärande inom såväl förskola som skola är att det behöver vila på vetenskaplig och beprövad grund och att det är ett…
1717273159