Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 87 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Att arbeta med de minsta i förskolan

2019-02-07
Småbarn utvecklas mycket på kort tid och för att hänga med på den resan måste man vara närvarande och möta barnet där det är. "Arbetar man med små barn får man snabb feedback. De röstar med sina fötter", säger förskollärare Anna Wolkert på förskolan Skorstenen i Vällingby.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Ny undervisningsmetod utvecklade barnens samarbete och relationer

2019-02-04
Arbetet med Socio-Emotionellt och Materiellt Lärande (SEMLA) fick barnen att reflektera över sitt eget lärande – samtidigt som deras samarbete och relationer utvecklades. Det är en metod som kräver mycket men som samtidigt ger mycket tillbaka, konstaterar förskolläraren Gloria Romlin.
Forskning och utveckling kategorier

Kan man skriva ”kram” i ett veckobrev?

2019-01-29
Kommunikation i förskolan handlar om mer än viktiga datum, sjukdomar och behovet av säsongsanpassade kläder. I kommunikationen synliggörs förskolan och blir – i olika grad – tillgänglig för föräldrarna. I en ny avhandling har Linn Eckeskog, Umeå universitet, studerat hur förskolepersonal kommunicerar med föräldrar, som en form av ouppmärksammat kommunikationsarbete i yrkeslivet.
1868788136