Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 89 av 159

Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Planering och stressförebyggande arbete i förskolan

2020-02-20
Stress är ett stort problem för personalen på många förskolor. Men det går att öka trivseln och minska stressen. På förskolan Karlavagnen i Umeå har man satsat på mer fast personal och fått ner både antalet vikarier och sjukskrivningar. Stressen kan också minska med noggrann planering. Genom att förbereda påklädning och måltider så att man…
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Särskilt stöd och anpassningar i förskolan

2020-02-13
Hur kan anpassningar och särskilt stöd få en naturlig plats i förskolans verksamhet? Psykolog David Edfelt framhåller ett proaktivt arbetssätt. Ta en situation i taget och när den fungerar, börja med nästa. Hjälp barnen att få känna att de lyckas råder han. Ha alla barns behov i fokus när aktiviteter planeras. Det gäller särskilt barn…
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Flerspråkighet i förskolan

2020-02-13
Alla barn har rätt att utveckla både sitt modersmål och svenskan i förskolan. Men hur kommer flerspråkigheten in i förskolans pedagogik? Förskollärare Patricia kombinerar språkutvecklande arbetssätt, bilder och kroppsspråk. Anniqa Sandell Ring, utvecklingsledare i Södertälje kommun, menar att det gäller att arbeta metodiskt och utveckla språket i vardagliga situationer som vid påklädning eller under måltiderna.
1888990159