Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 9 av 159

Forskning och utveckling kategorier

När utrymmet inte räcker till. Konsekvensen av förtätning för förskolors utevistelser

7 maj
Idag saknar förskolor i både större och mindre städer i allt större utsträckning lämpliga utomhusmiljöer för sina dagliga utomhusaktiviteter. Artikeln visar hur relationen mellan förskolors sociala och rumsliga förutsättningar och stadsrummets krympande öppna ytor för barns lek, umgänge och rekreation blottlades och ställdes på sin spets under covid-19-pandemin. (pdf)

Snabb insats från socialtjänsten ger god effekt efter barnförhör

5 maj
När ett barn kallas till polisförhör vid misstänkt våld i hemmet så blir familjesituationen ofta kaotisk. Barnet hämtas direkt från förskola eller skola, ofta utan att föräldrarna förstår vad som händer. Socialtjänstens stöd ”Efter barnförhöret” ger positiva bieffekter enligt ny forskning.
Forskning och utveckling kategorier

App-Genres for Children’s Agency – Affordances in Applications Used in Preschool

28 april
In this study, the aim is to explore what genres can be found in applications used in preschool as a way to facilitate preschool teachers’ informed choices and raise awareness concerning the importance of choosing digital content carefully. In particular, applications that facilitate communication beyond a verbal majority language are in focus in this study.
Forskning och utveckling kategorier

Stärkt lärande när barns förstaspråk får ta plats

25 april
På förskolan Bergsgårdsgärdet 93 pågår ett praktiknära forskningsprojekt där man tar tillvara barnens och vårdnadshavararnas språk och erfarenheter för att utveckla pedagogiken. "Vi har lärt oss nya metoder för hur vi praktiskt kan jobba med barnens förstaspråk för att stärka både deras språkutveckling och självkänsla", säger förskolläraren Naima Zairovic.
18910159