Under hösten 2021 gjordes en kartläggning av matematikundervisningen i 95 förskoleklasser i syfte att bidra med kunskap om vad kvalitet i undervisning kan innebära och vad elever ges möjligheter att lära om tal, tals egenskaper och dess användning.
I denna studie visar forskarna på hur pedagogisk kunskap behöver förenas med kunskap om barns muntliga och skriftliga utveckling för att främja lärande och delaktighet för alla elever i den tidiga språkundervisningen.
Både föräldrar, lärare och förskolepedagoger kan behöva ingripa fysiskt mot barn i vissa situationer. Men det behövs en tydligare struktur för hur dessa situationer ska bedömas, visar Emelie Kankaanpää Thells avhandling.
I Norrköpings skolor och förskolor har skönlitteratur börjat genomsyra undervisningen i naturvetenskap och teknik. ”Läsning främjar intresset för ämnena men även inlärningen”, säger Alma Jahic Pettersson, forskare på Linköpings universitet och den som står bakom initiativet.
Satsningar på kunskap som främjar ett jämlikt och socialt hållbart samhälle, det är utgångspunkten i Fortes förslag till regeringens forsknings- och innovationspolitik. Bland annat vill forskningsrådet se en långsiktig satsning på forskning om barn och ungas uppväxtvillkor.
Malin Ekesryd Nordström vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur förskolepersonal, rektorer och föräldrar ser på särskild begåvning och särskilt begåvade barns behov i förskolan och tidig utbildning.
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass (TRR) har som mål att förbättra matematikundervisningen och -kunskaperna i Sverige. Nu har Görel Sterner, Caroline Nagy och Peter Nyström skrivit artikeln A scaled-up mathematics intervention in preschool classes.
De internationella forskningsöversikterna kartlägger språkutvecklande arbetssätt och insatser för barn med ett annat modersmål än svenska. Utgångspunkten för rapporten är barn som sällan eller aldrig exponeras för svenska i hemmet.
Rapporten sammanställer resultat från sju forskningsöversikter och belyser det viktiga samspelet mellan barns utveckling, lärande och social inkludering. (pdf)