Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskoleklass"

Visar sida 10 av 14

Välj typ av innehåll inom kategori "Förskoleklass":

Forskning och utveckling kategorier

Lärare i förskoleklass har låg beredskap att övergå till distansundervisning

2020-06-17
En blixtstudie visar att lärare i förskoleklass på egen hand har försökt att förbereda sig för en eventuell övergång till distansundervisning. De har bland annat inhämtat information och diskuterat med kollegor. Men skolhuvudmännen har upplevts som i stort sett frånvarande i den diskussionen och den begränsade tillgången till digital teknik skulle göra en eventuell distansundervisning…

Lärare har digital kompetens men varierad tillgång till tekniken: Förskoleklassens olika förutsättningar

2020-06-09
Lärare i förskoleklass upplever en frustration över att de glöms bort i skolans diskussioner om eventuell distansundervisning samt att den digitala utrustningen är begränsad, visar en blixtstudie av Ewa Skantz Åberg, Annika Lantz Andersson, Mona Lundin och Pia Williams vid Göteborgs universitet. Läs hela studien här (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Taluppfattningsutveckling i förskoleklass

2020-04-16
Skolan ska vara likvärdig och alla elever har rätt till en utbildning av hög kvalitet. För att möta alla elever kan skolor ha olika pedagogiska inriktningar vad gäller vad som fokuseras i undervisningen och hur undervisningen bedrivs. I denna artikel presenteras en studie om hur barn i förskoleklass i segregerat område utvecklades i grundläggande matematik…

Skola hemma

2020-03-20
Här har vi samlat serier från lågstadiet till gymnasiet som passar bra för att lära sig saker hemifrån. De flesta program på den här sidan har pedagogiskt stödmaterial. Just nu finns det program i svenska, engelska, matematik och SO, men fler ämnen är på gång. Denna sida uppdateras löpande.
19101114