Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Främlingsfientlighet"

Visar sida 4 av 4

Välj typ av innehåll inom kategori "Främlingsfientlighet":

Alma Memisevic: ”Men du… du glömde att fråga om rasism.”

2018-10-01
En skolpolitik som begränsar elevers rätt till sitt första språk, kultur och identitet, får allt större plats i medierna. Detta trots att flera forskare varnar för vad en sådan skolpolitik kan ha för konsekvenser för flerspråkiga barn. Varningsklockorna borde höras hos lärare och alla andra som vill värna om de demokratiska värden som våra läroplaner vilar…

Undervisa om kontroversiella frågor

2018-02-01
Frågor som väcker starka känslor kommer då och då upp i skolan. Ibland kan de skapa spänningar i klassrummet och det behöver lärare hantera. Elever behöver få möjligheter att diskutera även kontroversiella frågor. Tillsammans kan lärare utveckla sitt arbete att leda också dessa samtal. Det är en viktig del i skolans demokratiska uppdrag. Nu finns…

Hantera kontroversiella frågor – Utveckla strategier för att hantera spänningsfält och undervisningen om kontroversiella frågor i skolan

2018-02-01
Ett verktyg som gör det lättare för rektorer och skolledare att hantera spänningsfält och undervisning om kontroversiella frågor i skolan. Utarbetat i samverkan mellan Österrike, Cypern, Irland, Montenegro och Storbritannien, med bidrag av Albanien, Frankrike och Sverige. (pdf)
134