Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Funktionshinder"

Visar sida 2 av 22

Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionshinder":

Dyslexia: Identity, labelling and its place in inclusive education

17 juni
This article explores the role of dyslexia identification within the broader shift toward inclusive education. While dyslexia is widely recognised as a neurobiological condition, ongoing debates question its validity, diagnostic criteria, and the fairness of access to support. Additionally, research presents conflicting findings on the impact of the dyslexia label on an individual's self-perception and…

Förbättrad undervisning och måluppfyllelse i Ekerö kommun

27 maj
Ekerö kommun har i sitt utvecklingsprojekt med stöd från SPSM fått en ny syn på hur man kan använda skolpsykolog och specialpedagog i det pedagogiska arbetet. Genom att låta undervisningen vara i fokus och genom att tvärprofessionellt utveckla den samma har skolan fått möjlighet att möta det kompensatoriska uppdraget och öka elevers närvaro, trivsel och…

From silence to academic engagement: How refugee children with disabilities access learning through inclusive ‘artful’ schools in Canada

8 maj
Many newcomer children spend a ‘silent year’ in elementary school classrooms while they adjust to a new culture and language. This often delays inclusion in learning and forming friendships with peers. For refugee children with disabilities this phase may last for 3 years or more, impacting their mental health and sense of belonging, and potentially worsening…

Forskningsutblick: En intervjubaserad fallstudie om utbildningssituationen för en elev med adhd

1 april
Den här studien handlar om en 13-årig flicka med särskild begåvning och adhd och hennes upplevelser i skolan. Forskarna intervjuade både henne och hennes vårdnadshavare för att förstå vilka utmaningar och möjligheter som finns för elever som både är särskilt begåvade och har en funktionsnedsättning – även kallat twice exceptional (2e).

Ethics in aesthetic space in accommodated language education for adults: representing ethical-affective relations

25 mars
Drawing from a linguistic ethnographic project in accommodated language education for adult learners with intellectual disability, PTSD or migration stress, this paper engages with the sensing pedagogic body. We explore three language teachers’ recurring physical exercise and relaxation activities in their language courses, including music and images. 
12322