Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 15 av 21
Välj typ av innehåll inom kategori "Funktionsnedsättning":
Forskning och utveckling kategorier
Manillaskolan stärker elevers läs- och skrivutveckling med R2L-pedagogik
Sedan 2015 har Manillaskolan, en specialskola för elever som är döva eller har hörselnedsättning i Stockholm, arbetat med att utveckla Reading to learn (R2L) i sin pedagogik för att stärka elevers läs- och skrivutveckling. Igår eftermiddag bjöd Manillaskolan in både interna och externa intressenter för att berätta om detta arbete. Samtidigt delades diplom ut till…
Forskning och utveckling kategorier
Brain wiring could be behind learning difficulties, say experts
Learning difficulties are not linked to differences in particular brain regions, but in how the brain is wired, research suggests.
Forskning och utveckling kategorier
Lektionstips på minuten : Hur kan man främja teckenspråk i förskolan?
Barn som använder teckenspråk kan behöva stöd av personalen. Hur gör man? Här presenteras enkla åtgärder som kan göra stor skillnad. Tipsen är hämtade ur Lärlabbet: Flerspråkighet i förskolan. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier
Internationell konferens om inkluderande utbildning
Göteborgs universitet är värd för en internationell konferensen om likvärdig och inkluderande utbildning för barn och unga med funktionsnedsättningar. Syftet är att samla forskare från hela världen och knyta nya band.
Forskning och utveckling kategorier
Stort ordförråd extra viktigt för barn med cochleaimplantat
Ordförrådet är det som har allra störst betydelse när det gäller utvecklingen av läsförståelse hos barn med cochleaimplantat (CI). Det har forskare vid Luleå tekniska universitet kunnat visa.
Forskning och utveckling kategorier
Miljön, inte eleven, är funktionshindrad
UDL, universell design för lärande, är en amerikansk metod som på senare år fått fäste i Sverige. Författaren Pia Häggblom har fördjupat sig i UDL sedan 2013 och menar att det finns mycket för specialpedagoger att hämta i detta förhållningssätt.
Forskning och utveckling kategorier
Ny professor i socialt arbete
Han vill att allas röster ska bli hörda. Nyligen befordrades Martin Molin till professor i socialt arbete med inriktning mot funktionshinderområdet vid Högskolan Väst.

Forskning och utveckling kategorier
Bättre betyg i idrott och hälsa med gott klassrumsklimat
Ett bra klassrumsklimat i ämnet idrott och hälsa har positiv påverkan på både tillit till sin egen förmåga, delaktighet och betyg hos högstadieelever med funktionsnedsättning. Det visar Karin Bertills i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
UR Samtiden - Fokus på grund- och gymnasiesärskolan : Trygghet och mod genom AKK
Luz Solano är dramapedagog med en mastersexamen inom specialpedagogik. Hon berättar om AKK - alternativ och kompletterande kommunikation - och hur den kan användas för att hjälpa och stötta elever med intellektuella funktionsnedsättningar. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier
Preschool at Missouri State helps deaf, hard of hearing students gain literacy skills
Missouri State University's Preschool for the Deaf and Hard of Hearing draws families from many miles away in part because it focuses intensely on early literacy for children with hearing impairments. Teachers use kinetic learning and visual aids to help students ages 3 to 5 adapt to the classroom environment, use assistive devices, and develop…
Forskning och utveckling kategorier
UR Samtiden - Bygga broar 2019 : Aktivt medborgarskap efter särskolan?
Magnus Tideman, professor i Handikappvetenskap med inriktning socialt arbete, sammanfattar resultaten från två forskningsprojekt. Dels ett forskningsprojekt om sysselsättning efter gymnasiesärskolan, dels ett om hur gymnasiesärskolan realiserar sitt demokratiuppdrag med fokus på beslutsfattande. Han ger också en historisk tillbakablick på synen på funktionsnedsättning för att sätta in dagens samtal i en aktuell kontext. (webb-tv)