Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Genus"

Visar sida 2 av 36

Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning: Anpassad undervisning kan förbättra pojkars skolresultat

19 augusti
Under flera decennier har pojkar presterat sämre i skolan än flickor. Därför har forskaren Ingela Stenberg studerat vad som påverkar pojkars skolvardag och lärande. "Pojkarna är väldigt beroende av lärarna i mycket högre grad än flickorna", säger Ingela Stenberg, doktorand vid Mittuniversitetet.

Recruitment materials could help perpetuate the gender disparity and gender pay gap in secondary headship

23 juni
This study systematically evaluated applicant packs for 59 Secondary Headteacher roles and found evidence to suggest recruitment materials constitute an institutional mechanism that could contribute to sustaining gender inequality in UK Headship.

Kunskapsluckor och könsskillnader i ungas utbildningsval – ny studie undersöker vad som gör skillnad

13 juni
Många elever saknar information om sina framtida utbildnings- och yrkesval. Nu försöker forskningsprojektet Bättre Utbildningsval kartlägga hur faktorer som könsstereotyper, tillgänglig information och möten med förebilder kan forma ungas karriärsval.

Inkluderande och rättvis teknik kan förändra världen

27 maj
Varför är det så viktigt att satsa på teknik och naturvetenskap i skolan? Ulrika Sultan, universitetsadjunkt vid Örebro universitet menar att STEM-ämnen (science, technology, engineering, mathematics) är avgörande – inte bara för framtidens arbetsmarknad, utan också för en mer jämställd och hållbar värld.
12336