Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Genus"

Visar sida 3 av 36

Forskning och utveckling kategorier

Boys outperform girls in middle school STEM, reversing gender gap, study finds

15 maj
Middle-school boys are outperforming girls in math and science, reversing a trend toward gender parity, according to an NWEA analysis of national assessments. The analysis shows that boys are pulling ahead in STEM subjects, particularly at higher achievement levels, while girls continue to excel in reading.

Essays on the Links Between Vertical and Horizontal Social Stratification, Political Attitudes, and Radical Right Support. Evidence from Sweden and Europe

7 maj
Amanda Almstedt Valldor har bland annat undersökt hur kön, klass, utbildningslängd, stads-/landsbygdsboende, ålder, inhemsk/utländsk bakgrund och inkomst interagerar i att forma högerradikalt stöd.
Forskning och utveckling kategorier

Umeåstudie: Psykisk ohälsa ökar bland lågpresterande flickor i skolan

1 april
Det finns tydliga samband mellan dåliga resultat i skolan och psykisk ohälsa – mest utsatta är flickor. Det visar ny forskning vid Umeå universitet. "Skolan verkar betyda mer för flickor. Därför kan man tänka att skolmisslyckanden uppfattas som mer stressande och jobbigare hos flickor än hos pojkar", säger Björn Högberg, docent.

Trends in low school satisfaction among adolescents in Denmark according to sex, grade, and socioeconomic background, 1994–2022

25 mars
The objective was to examine trends in low school satisfaction between 1994 and 2022 among 11–15-year-old students in Denmark according to sex, grade, and socioeconomic status. We focused on trends before and after a major school reform in 2014, and before and after COVID-19-related school closures 2020-2021. 

Skolforskaren: Det krävs för att pojkar ska lyckas i skolan

4 mars
Pojkar har svårare att lyckas i skolan och för att stötta dem behövs tydligare pedagogik. Den främsta orsaken till studiesvårigheter är att elever inte förstår uppgifterna, säger Fredrik Zimmerman på Högskolan i Borås, aktuell med en ny bok. ”Flickor och pojkar verkar behöva olika typer av hjälp”, säger han.