Middle-school boys are outperforming girls in math and science, reversing a trend toward gender parity, according to an NWEA analysis of national assessments. The analysis shows that boys are pulling ahead in STEM subjects, particularly at higher achievement levels, while girls continue to excel in reading.
Amanda Almstedt Valldor har bland annat undersökt hur kön, klass, utbildningslängd, stads-/landsbygdsboende, ålder, inhemsk/utländsk bakgrund och inkomst interagerar i att forma högerradikalt stöd.
Pojkar i hederskultur som får ha sex före äktenskapet är mer begränsade och mer våldsutsatta än pojkar som förväntas vara oskulder. Det visar en studie av Örebroforskarna Jan-Magnus Enelo och Rúna í Baianstovu och Göteborgsforskaren Sofia Strid, som forskar om hederskultur.
Xiaojie Xu har bland annat forskat om hur utbildningsmässiga och socioekonomiska förändringar har påverkat sambandet mellan utbildningsnivå och arbetsmarknadsutfall.
Parents of 5-year-old boys do more math-related activities at home than parents of 5-year-old girls, according to a study in the journal Developmental Psychology by Suzanne Varnell, who notes that parents express that math is equally importance for both genders.
Det finns tydliga samband mellan dåliga resultat i skolan och psykisk ohälsa – mest utsatta är flickor. Det visar ny forskning vid Umeå universitet. "Skolan verkar betyda mer för flickor. Därför kan man tänka att skolmisslyckanden uppfattas som mer stressande och jobbigare hos flickor än hos pojkar", säger Björn Högberg, docent.
The objective was to examine trends in low school satisfaction between 1994 and 2022 among 11–15-year-old students in Denmark according to sex, grade, and socioeconomic status. We focused on trends before and after a major school reform in 2014, and before and after COVID-19-related school closures 2020-2021.
This study investigates the relationship between socio-emotional skills, specifically growth mindset, and academic performance among 9477 Norwegian students transitioning from lower secondary to upper secondary school.
Pojkar har svårare att lyckas i skolan och för att stötta dem behövs tydligare pedagogik. Den främsta orsaken till studiesvårigheter är att elever inte förstår uppgifterna, säger Fredrik Zimmerman på Högskolan i Borås, aktuell med en ny bok. ”Flickor och pojkar verkar behöva olika typer av hjälp”, säger han.