Det som lägger grunden för pedagogiskt transspråkande är att lärarna är positiva till flerspråkighet och ser det som en resurs i undervisningen, visar Cristina Nordman i sin avhandling.
Skoldebatten har till stor del flyttat in på opinionssidorna i rikstäckande media. Intressant nog verkar debatten även ha fått kliva in på de redaktionella sidorna, skriver Oscar Björk, universitetslektor i svenska vid Mälardalens universitet.
När bildsalens fysiska miljö förändrades ökade fokus på lärandet och klassrumsklimat blev lugnare. Det visar Myriam Biondi Molina i sin utvecklingsartikel.
Med aktionsforskningsmetoden GLL ökade elevernas intresse för både läsning och sitt eget lärande. Det visar Ann-Charlott Jubel i sin utvecklingsartikel.
För att nå resultat i ett utvecklingsarbete måste alla känna sig delaktiga, vilket kräver att det förankras i ett tidigt skede i hela verksamheten. Den slutsatsen drar Eva Klang i sin utvecklingsartikel.
Vi lever i ett allt mer datatätt samhälle och därför behöver inferentiell statistik, som går ut på att dra generella slutsatser från ett urval, lyftas fram i grundskolan. Det menar lärarutbildaren Per Blomberg som forskat i ämnet.
Eva-Maria Ternblad har forskat om virtuella lärmiljöer, och utvärderat hur elevers kunskapsinhämtning kan skilja sig åt beroende på läromedlets utformning.
Assisterande teknik, AT, kan både överbrygga svårigheter och bidra till att utveckla mer avancerade färdigheter hos eleverna. Det menar Gunilla Almgren Bäck som har undersökt effekten av AT med särskilt fokus på tal-till-text.
Skolhundar hjälper hemmasittare att må bättre och komma tillbaka till skolan. Det konstaterar SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet, i en ny studie av grundskoleelever från Uppsala i norr till Malmö i söder.