Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 10 av 152

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Snabb insats från socialtjänsten ger god effekt efter barnförhör

5 maj
När ett barn kallas till polisförhör vid misstänkt våld i hemmet så blir familjesituationen ofta kaotisk. Barnet hämtas direkt från förskola eller skola, ofta utan att föräldrarna förstår vad som händer. Socialtjänstens stöd ”Efter barnförhöret” ger positiva bieffekter enligt ny forskning.
Forskning och utveckling kategorier

A mixed-methods study on the effects of a growth mindset program in Finnish elementary schools

28 april
The aim of the present study was to explore the effects of a growth mindset intervention program called I can learn among Finnish elementary school students. Altogether, 116 third-grade students participated in this study, which used both quantitative and qualitative evidence to measure the effects of the intervention program. 

Teachers’ (mis)recognition of pupils’ cultural capital and their navigation of schools’ middle-class normativity

28 april
This study investigated how Finnish teachers recognise and navigate schools’ classed reality. We used thematic analysis with Bourdieu’s concepts of economic, social, and cultural capital to analyse the interviews of 17 primary school teachers and four principals in eight schools in socioeconomically different areas. 

Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education

28 april
Although the Nordic educational models have traditions of inclusion, researchers have found strong evidence that they can reproduce inequalities for minoritized groups attending primary and lower secondary schools. Following Luhmann’s system theory, this structurally orientated study identifies problems in the educational system that are caused by communication at the institutional level and in the translation of…

“Enskilda elever skuldbeläggs”

8 april
”Svaga” elever ges inte bara skulden för sina egna utan också för andra elevers misslyckanden, något som leder till krav på en ökad elevsegregation. Det menar Therese Friberg som i sin avhandling undersökt synen på elevers olikheter.

Lärarpanelens favorit: Så kan skrivande bli meningsfullt för elever

4 april
Elever upplever att det är meningsfullt att skriva om de får skriva texter som fyller en social funktion. Men om texterna bara ska läsas av en lärare eller om det ställs krav på eleverna som de inte kan hantera, kan de i stället känna en motvilja mot skrivande, konstaterar Magnus Jansson i sin avhandling.
191011152