Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 11 av 152

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Hybrida läraktiviteter för att främja sexåringars meningsskapande

27 mars
I artikeln undersöks hur elever positionerar sig och vilka kompetenser de använder i skapandet av digitala animationer i hybrida läraktiviteter. Syftet är att bidra med kunskap om centrala utgångspunkter för design av undervisning som innefattar hybrida läraktiviteter. (pdf)

”Står det liksom huller om buller, ja, men hur ska jag kunna bedöma den här texten då?” – Lågstadielärares konstruktion av diskursiva regler för narrativt skrivande

27 mars
Vi har undersökt tre grundlärares konstruktioner av textförväntningar på narrativt skrivande genom textnära återkoppling med den grafiska modellen Berättelseansiktet och lärarnas reflektioner. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

”Jag har ju bilder i huvudet så då försöker jag beskriva så mycket jag kan” – hur elever erfar beskrivningar i berättelser och vad undervisningen behöver synliggöra

27 mars
Syftet med artikeln är att öka kunskapen om hur elever i årskurs 3 och 4 erfar och hanterar beskrivningar i berättelser och vad de behöver urskilja för att utveckla detta kunnande ytterligare. (pdf)

The psychometric properties of two math anxiety scales in a sample of Norwegian primary school children

25 mars
This study evaluated the psychometric properties of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS) and the Achievement Emotion Questionnaire – Math Anxiety (AEQ-MA) in a sample of Norwegian primary school students invited to participate during preschool. 

Educational escape games in primary and secondary education: a framework synthesis review

24 mars
The growth of recreational escape rooms has inspired educators across the globe to create educational versions of these games, known as educational escape games (EEGs). However, there is limited understanding of how these new learning environments function within the contexts of primary and secondary education because the majority of primary-level studies on EEGs that have…
1101112152