Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 12 av 152

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Räkna med matematiken – satsning för att öka måluppfyllelsen

17 mars
Utmaningen var att öka måluppfyllelsen i matematik. I Kalix kommun har de gjort flera olika satsningar, och med en skräddarsydd utbildning känner de att de nu är på rätt väg. En effekt är att lärarna har börjat använda sig mer av konkret material för att variera undervisningen i matematik.
Forskning och utveckling kategorier

Ny rapport: Skolor måste ha en strategi för digitala pennor

11 mars
Digitala pennor i skolan kan vara bra. Men om de ska fungera krävs större strategiska satsningar från skolor och kommuner, visar en ny vetenskaplig rapport. Barn bör kunna använda en uppsjö av olika verktyg för att skriva, räkna och teckna – både digitala och mer traditionella, som penna och papper, säger forskaren Anders Björkvall.

Skolforskaren: Det krävs för att pojkar ska lyckas i skolan

4 mars
Pojkar har svårare att lyckas i skolan och för att stötta dem behövs tydligare pedagogik. Den främsta orsaken till studiesvårigheter är att elever inte förstår uppgifterna, säger Fredrik Zimmerman på Högskolan i Borås, aktuell med en ny bok. ”Flickor och pojkar verkar behöva olika typer av hjälp”, säger han.

”Här ska vi lära oss svenska”: Svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet i grundskolan i Norrbotten

12 februari
Denna studie undersöker svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet. Finska, meänkieli och samiska är centrala språk i Norrbotten, och de har en längre historia än svenska bland talargrupper. Studien syftar till att bidra med kunskap om norrbottniska grundskollärares förhållningssätt till flerspråkighet. (pdf)
1111213152