Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 15 av 152

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Forskning och utveckling kategorier

“Lärares ansvar för läsutvecklingen startar redan i förskolan”

2024-11-15
Tidig läsundervisning behöver både ha fokus på avkodning av bokstäver och ord och stärka barns generella språkförståelse. Redan i förskolan kan pedagogerna lägga en bra grund, som sedan kan utvecklas i förskoleklass och årskurs 1-3. Det säger Tarja Alatalo som forskar om läsundervisning, från förskolan och upp till lågstadiet. 

Lärarpanelens favorit: Fakta och tradition präglar NO-lärarens roll

2024-11-07
En faktaspäckad kursplan, i kombination med en stark akademisk tradition, uppmuntrar NO-lärare att anta rollen som ”uppslagsverk”. Det finns knappt plats för en mer utforskande undervisning, konstaterar Lina Varg, vars avhandling nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

The associations between mathematical skills, cognitive performance, and language background in elementary school children. A two-year follow-up study

2024-10-29
Early mathematical skills contribute to later school performance and socio-economic status. Working memory is related to mathematical skills, but spatial and language skills have independent effects on separate areas of mathematical skills such as solving word problems or arithmetic skills. In this study, 9- to 10-year-old children's (N = 57) cognitive and mathematical skills were assessed three…
1141516152