Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 19 av 152

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Avhandling om sex och samlevnad i biologiböcker utsedd till Lärarpanelens favorit

2024-05-16
Flera ämnen saknas i avsnitten om sexualundervisning i läroböckerna i biologi. Det visar Hannele Junkalas forskning i vilken hon har undersökt sexualundervisningens innehåll i ett antal biologiböcker för högstadiet, samt gjort observationer av biologilektioner i årskurs 8. Hennes avhandling är nu vald till Lärarpanelens favorit. 

Könsuppdelning på skolor riskerar öka mobbning

2024-05-13
När barn delar upp sig i grupperingar med pojkar och flickor för sig ökar problemen med grovt språk och mobbning, visar en ny studie. "Klimatet blev sämre bland både pojkar och flickor. En förklaring är att machokulturen förstärks", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.

Interaktionsförutsättningar och skolframgång i en mångkulturell lågstadieskola – En fallstudie om hur skolledning och pedagoger arbetar med styrd skolintegration

2024-05-02
För att motverka skolsegregation har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny fallstudie vid Stockholms universitet får vi följa hur lärare och skolledare arbetar med en ny elevsammansättning och hur det leder till förbättrade skolprestationer. Både för elever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Advancing young students’ computational thinking: An investigation of structured curriculum in early years primary schooling

2024-04-24
This study used a structured, problem-based curriculum supported by guided inquiry pedagogy, to explore 6 year old students' learning of basic computational thinking concepts and practices while coding programmable floor robots (Blue-bots and an iPad app).
1181920152