Generating data from small group interviews with 41 boys aged 10–11 years from two London schools in 2022, this paper contributes to the field of gender by introducing a new form of non-hegemonic and positive masculinity, which I am calling ‘blended’ masculinity, and which was the most common formation in each school.
I föreliggande rapport diskuteras en ny kursplan i matematik för grundskolan. Det viktigaste budskapet i rapporten handlar om processen att ta fram en kursplan. (pdf)
I denna rapport analyserar professor Ola Helenius, Göteborgs universitet, och doktor Linda Marie Ahl, NCM, Göteborgs universitet/Uppsala universitet, svenska läromedel i matematik för grundskolan. (pdf)
Meget tyder på, at politikerne ikke har forstået potentialet i at give skolerne den tilstrækkelige frihed, lyder det fra en skoleforsker, der følger frihedsforsøget tæt. Hun mener, at der en række gevinster med friheden, som er blevet overset.
Stor folkeskole uden et eneste græsstrå i skolegården er gået sammen med en af Danmarks førende skoleforskere om at lave prototypen på en god skole for alle børn.
Fattiga och rika elever förväntas bli hållbara på olika sätt, visar en ny avhandling. Redan på policynivå går det att se att Unesco gör skillnad i hur fattiga och rika elever ska adresseras, säger forskaren Linus Bylund.
Det omsorgsetiska ramverket kan användas i skolan till att synliggöra komplexiteten i elevernas relationer. Det visar Mimmi Norgren Hanssons avhandling.
Maria Kjellgren har forskat om skolkuratorns erfarenheter av individuella samtal med barn i den svenska grundskolan. Ett viktigt perspektiv har också varit att utforska barnets erfarenheter.
Ki researcher Daniel Berglind received 6 million SEK from Formas for a project to reconstruct schoolyards with greenery for a better environment and more physically active children in urban areas.