Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 1-6"

Visar sida 23 av 152

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 1-6":

Forskning och utveckling kategorier

Framtidsspaning på praktiknära forskning i förskolor och skolor

2024-01-17
Just nu pågår en utlysning av ULF-medel i Göteborgsregionens förskolor och skolor. ULF-forskning genomförs i samverkan mellan akademin och förskole- eller skolverksamhet. Flera av forskningsskisserna har skickats in av lärare och rektorer och kan resultera i forskningsprojekt. Vilka som beviljas medel meddelas i slutet på april 2024.

Barns förståelse av pengar och ekonomi – tematisk analys av intervjuer med barn i åldrarna 8–9 år

2024-01-09
Artikeln bidrar med dels en orientering kring forskning om barn och ekonomi, dels empirisk förståelse av hur barn i åldrarna 8–9 år förstår pengar och ekonomi. Den teoretiska inramningen visar på begrepp och tidigare forskning inom fältet, men också att barns eget perspektiv sällan har uppmärksammats.
Forskning och utveckling kategorier

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

2024-01-09
Første skoledag har en særegen posisjon i barns utdanningsløp. Likevel er dagen sjelden tematisert i forskningspublikasjoner. Denne artikkelen bidrar i så måte ved å undersøke det sedvanlige velkomstarrangementet for nye førsteklassinger i norske barneskoler. Det empiriske materialet er basert på observasjon av arrangementer og etterfølgende intervju med rektorer på seks barneskoler.

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

2024-01-09
Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». 

AI can teach math teachers how to improve student skills

2023-12-13
Students learning math from teachers who used an AI-based professional development program have shown statistically significant improvement over students whose teachers received no PD in the same period, according to researcher and assistant education professor Yasemin Copur-Gencturk of the University of Southern California.
1222324152