A positive school climate is characterized by a higher degree of well-being among students, reduced bullying, and improved academic performance. While many initiatives are aimed at creating a positive school climate, discussions in both research and theory frequently fail to acknowledge the essential role of school personnel. This study examines a purposeful sample of Swedish…
Lärare som ser men inte ingriper tappar snabbt elevernas förtroende. Det visar en studie bland grundskoleelever. Trygghet, rättvisa och tydliga konsekvenser lyfts fram som avgörande för en fungerande skolmiljö.
Barn lär sig naturvetenskap genom att rita och prata med varandra om sina bilder, visar ny forskning. "Använd teckningarna, sätt inte in dem i en pärm", säger forskaren Sofie Areljung som uppmaning till alla lågstadielärare.
Personal som ser, lyssnar och agerar skapar en tryggare skolmiljö. Det visar en ny studie som bygger på intervjuer och fokusgrupper med 133 elever i årskurs 4–9. "Om en elev beter sig illa måste det bli konsekvenser, annars upplever skolbarnen att de inte kan lita på vuxna", säger Silvia Edling, professor i didaktik vid Högskolan…
Elever som behöver stöd får allt mindre stöd. De får allt oftare också sämre stöd. Dessutom får de ofta stödet först i högstadiet. Det är väldigt dåligt för barnen och för Sverige. (s. 8-9)
"Du må ikke la gutten tro at han er noe spesielt." Slik tenkte moren først da hun fikk vite at sønnen med adferdsproblemer var så evnerik. Også forskeren som ville hjelpe, traff janteloven.
I en ny översikt från Skolforskningsinstutet sammanställs forskning som analyserar undervisning och lärande i och om teknikutvecklingsprocessen. Studierna som ingår täcker alla stadier, men det är flest från motsvarande årskurs 4–6 och från förskoleklass till årskurs 3 (pdf).
De tre skolförvaltningarna i Malmö stad bedriver ett omfattande arbete och genomför flera satsningar för att utveckla arbetet och samarbetet kring barn och elevers hälsa och välmående. Avsikten med rapporten har varit att inhämta kunskaper om pågåendehälsofrämjande arbete inom förskole-, grundskole- samt gymnasie och vuxenutbildningsförvaltningen. (pdf)
På Sofiaängens skola i Stockholm har ett 30-tal medarbetare utbildats i Skolkontakt – en evidensbaserad metod utvecklad vid Karolinska Institutet för elever med autism eller autismliknande svårigheter. Nu börjar effekterna av satsningen bli tydliga.