Den här antologin vill besvara frågan om vad utbildning på vetenskaplig grund innebär i praktiken inom förskola och skola. Det unika med boken, menar redaktörerna, är att det belyses utifrån flera olika nivåer. Om du är intresserad av praktiknära forskning är det här en läsvärd bok, skriver Torbjörn Hanö i en recension av boken Skola…
Boken har mycket att ge. Bland annat en gedigen bakgrund till varför pojkar halkar efter och när de gör det. Författarna har gedigen erfarenhet från olika roller i skolan och som forskare. Specialpedagog, grundskollärare, gymnasielärare, rektor och professor är några av de områden de tillsammans täcker in, skriver Torbjörn Hanö i en recension av boken…
Att kunna uttrycka sig i tal och skrift är en förutsättning för att aktivt kunna delta i samhället och språk är i grunden en demokratifråga. Att förbättra den språkutvecklande undervisningen är just nu ett prioriterat arbetsområde i Helsingborgs stads skolor. Monica Andersson, Ulrika Borkmar och Tina Sjöberg är språk-, läs- och skrivutvecklarna på Pedagogiskt center.…
I februari 2022 genomförde årskurs sex på Nanny Palmkvistskolan för första gången nationella prov i Svenska och Svenska som andraspråk digitalt i provtjänsten Trelson Assessment. Pedagogerna Fatbardha Trstena och Max Nilsson svarar på frågor om sina lärdomar efter första tillfället. De är eniga om att fördelarna med den nya formen är många.
En världsomspännande tävling som banar väg för elevernas intresse för vetenskap och problemlösning, hyllar fantasin och, inte minst, skapar samarbetsförmåga och insikter om att alla är bra på olika saker. Så kan man beskriva First Lego League.
Det pågående kriget i Ukraina har återigen satt fokus på frågor som rör desinformation, fake news och vikten av källkritik. Kajsa Falasca forskar kring politisk kommunikation i det moderna medielandskapet och anlitas flitigt av olika medier.
Unga människor vet inte var de kan söka hjälp om de mår psykiskt dåligt. Det visar en avhandling av Katrin Häggström Westberg, som tycker att det borde skapas en samlad vård för unga.
Att ge förstaklassare läsande förebilder, och att ge niondeklassare stärkt självförtroende och en läsaridentitet – det var målet med högläsningsprojektet på Oxievångsskolan. Under några veckor läste femtonåringarna högt för sjuåringarna, vilket gav goda effekter i båda årskurserna.
Skolstängningarna i Sverige under pandemin ser ut att ha minskat elevers psykiska ohälsa. Det visar nya siffror från den psykiatriska vården som en grupp skolforskare har tagit fram.