Det skiljer stort mellan kommunerna i andelen elever som får F i matematik i årskurs 9, vilket tyder på en stor brist på likvärdighet. Det menar forskaren Ingmar Karlsson vars avhandling mynnar ut i en stark rekommendation att förändra undervisningen i matematik.
Systematisk språkträning i förskolan har långtgående effekter, särskilt på barn med läs- och skrivsvårigheter. Det visar Ann-Christina Kjeldsen som forskat om effekter av språklekar i förskola och skola.
Students in middle school are amid one of the most trying times of their lives, and school can help or hurt -- or do both. Principals, teachers and other experts advise adults to embrace the messiness inherent in middle school; take preteens' physical needs into account for scheduling and mealtimes; find ways to promote socializing;…
Den täta stadens fördelar blir problematiska när lekplatser, skolgårdar och platser för spontan lek och rörelse ifrågasätts. Förtätning till varje pris riskerar att gå ut över de 85 procent av Sveriges drygt 2,2 miljoner barn som växer upp i städerna, skriver flera forskare på Svenska Dagbladets debattsida.
En ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet har tagit hjälp av skolelever för att ta reda på hur varmare höstar påverkar insektslivet på ekar. 58 skolor i södra och mellersta Sverige följde en eller flera ekar under hösten 2016. De fick i uppdrag att fotografera träden och att samla in insekter.
Om man på allvar vill minska segregationen i utbildningsväsendet så finns det verktyg att ta till. Det menar Elisabet Olme som forskat om skolvalets konsekvenser på grundskolenivå.
Vad tycker barn om och värdesätter i förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet och årskurs ett, och därmed också behöver för att kunna må bra och utvecklas under tidiga skolår? Det har en ny studie från Mälardalens högskola undersökt.
Historiskt källarbete är en viktig ingång till att förstå historia som ett tolkande och undersökande ämne. Patrik Johansson har forskat om vad det innebär för elever att lära sig historisk källtolkning och hur undervisningen kan organiseras för att stötta lärandet.
Elever som är duktiga i matte tycker inte med självklarhet att ämnet är kul. Helena Roos visar i sin avhandling att den personliga relationen mellan lärare har stor betydelse för elevers deltagande och lärande i matematik.
Jenny Uddling vill med sin avhandling bidra med kunskaper om lärares didaktiska val i samband med textsamtal i språkligt heterogena fysikklassrum, där flera elever är andraspråkselever.