Tidig träning i funktionstänkande hjälper elever att utveckla ett algebraisk tänkande som de har nytta av i sina fortsatta studier, visar lärarutbildaren Helén Sterner i sin avhandling.
Middle-school boys are outperforming girls in math and science, reversing a trend toward gender parity, according to an NWEA analysis of national assessments. The analysis shows that boys are pulling ahead in STEM subjects, particularly at higher achievement levels, while girls continue to excel in reading.
En betydande andel svenska och finska elever upplever redan i årskurs 4 vad forskarna kallar matematikängslan eller matematikångest. Det kan få långtgående konsekvenser för deras prestationer och självkänsla i ämnet. En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur rädsla för matematik påverkar barns skolgång, och vad vi kan göra åt det.
This paper examines how children's agency operates within primary education in England through an in-depth qualitative study of three contrasting schools over two years. (pdf)
This study recognised that there is currently limited understanding of the extent and nature of ability grouping practices in subject areas other than mathematics and English in primary schools. Using survey methods, this research sought to generate data of sufficient scale to extend understanding of the use of ability grouping practices in primary physical education…
The Barbie doll was launched in 1959 in the US and has been a mainstay for girls worldwide, including in the Nordic countries. This study draws on a one-year ethnographic study in a first-grade primary school in a major city in Norway. (pdf)
Children learn arithmetic best through a structured, evidence-based teaching cycle that combines conceptual understanding, timed practice and reflective discussion, according to researchers in a report. This approach can lead to quick recall, fluency and deep understanding, all of which help students with more advanced math topics like algebra and problem-solving, the researchers say.
Införandet av artificiell intelligens, AI, i skolan är komplext. Tekniken är beroende av lärarnas kunskaper om undervisning och sina elever – något som blir osynligt eller underskattas i diskussionerna om AI, visar Katarina Sperlings avhandling.
Teknikutvecklingsprocessen är en central del i teknikämnet, och i denna nya översikt sammanställs forskning som analyserar undervisning och lärande i och om teknikutvecklingsprocessen. Studierna som ingår täcker alla stadier, men det är flest från F–6.