Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Grundskola 7-9"

Visar sida 42 av 138

Välj typ av innehåll inom kategori "Grundskola 7-9":

Anette Jahnke och Åsa Hirsh: Vi kan inte ha det så här

2020-03-12
Att lärare och skolledning gör allt som forskare, undervisningsråd och utvecklingsstrateger säger att man ska göra är ingen självklar väg till förbättrade elevresultat. Inte om det innebär implementering av redan färdiga koncept och utan egentlig delaktighet av de som berörs, skriver forskarna Anette Jahnke och Åsa Hirsh i en debattartikel.
Forskning och utveckling kategorier

Skarpt lärandeläge för nior som kodar

2020-03-10
I ett nytt projekt kring programmering samarbetar niondeklassare på Hermodsdalsskolan med ett it-företag. "Utöver skolans lärandemål ska vi ju rusta eleverna för livet i samhället sedan. Det här är ett ypperligt tillfälle att få träna på de sociala- och den kommunikativa förmågan", säger Abdu Agha, förstelärare i matematik och NO.

Values held by Swedish primary school students towards forest ecosystems and the relevance for a nature’s contributions to people approach

2020-03-09
Skogen står för djupare och mer intima värden för barnen såsom frihet, tröst, upptäckande och välbefinnande än vad forskarna tidigare trott. Sara Brogaard och Torsten Krauses studie visar också att olika socioekonomiska faktorer påverkar barns upplevelse av och relation till skogen.
1414243138