I sin avhandling har Per Snoder utforskat hur undervisning i engelska kan främja inlärning av kollokationer, en typ av vanlig ordkombination på engelska bestående av ett verb och ett substantiv. Kollokationer av denna typ är viktiga att kunna men ställer ofta till problem för andraspråksinlärare.
Fredrik Livheim har undersökt terapiformen ACT, Acceptance Commitment Therapy/Training, under verkliga förhållanden bland skolelever. Avhandlingen visar att ACT är mer effektiv mot stress, depression och ångest än elevhälsans sedvanliga metoder.
Många lärare har svårt att skapa mening om vad social rättvisa inom ramen för musikundervisningen innebär i praktiken. Det visar Anna-Karin Kuuse i sin forskning om hur social rättvisa tolkas i styrdokument, i lärares förståelse och deras undervisningspraktik.
Joel Rudnert har forskat om hur barn utvecklar sitt användande av historisk tid. Resultaten visar att barns sätt att hantera tid och tala om tid utvecklas innan de har kunskaper om det historiska innehållet.
Det har larmats om att barn och unga kan utveckla ett beroende av sina smarta mobiler och drabbas av något som kallas "popcornhjärna". Det ifrågasätts nu av flera forskare.
Anna Engström tipsar om att leka med ”textens tomrum”, samt att eleverna får skriva en text anpassad för syfte, situation och en verklig mottagare, en saga som framförs för en yngre elevgrupp.
Associationsdikter kan vara ett sätt att få eleverna att införliva nyorden från Nyordslistan i sitt eget språk. För att komma dit måste de använda dem och också hitta olika sätt att förklara dem på, exempelvis genom att använda synonymer och antonymer.
Det är ganska sällan som femton- och sextonåringar funderar kring orden i språket, och att orden faktiskt är en spegel av det samhälle som vi lever i. Lektionen med nyordslistan är inskickad av Linda Sonesson, Svedala.
Läraren Jennie Rosén upplever att det blir en viss dödtid i klassrummet för de som kommer in först, vilket ibland skapar en oro. Därför finns en färdig startuppgift för varje lektion när eleverna kommer in: Skriva dialoger.
Mikael Persson har undersökt elevers positionerande i musikklassrummet och hur det påverkar deras förutsättningar för delaktighet i musikaliska aktiviteter.