Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 14 av 143

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Tekniken förändrade undervisningen under pandemin

2024-09-24
I sin avhandling har Sara Mörtsell undersökt vad som hände med undervisningen i skolan när pandemin slog till. Resultaten visar att förmågan att hantera oförutsägbara händelser är en viktig kompetens som behövs vid sidan av "digital kompetens", konstaterar hon.
Forskning och utveckling kategorier

AI-optimism, vigilance and biases: support and influence from AI in classroom discussions about social issues

2024-09-18
This study explores students’ use of generative AI in classroom discussions about controversial issues. A case study was designed around a two-lesson module developed and implemented by three socialstudies teachers in one upper secondary school in Sweden. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Satsningen kring skolhund på gymnasiet bryter ny forskningsmark

2024-09-17
Läsåret 24/25 blir ett utbildningsår för Realgymnasiets nya skolhundar. Genom ULF-projektet, som drivs i samarbete med Linköpings universitet kommer vi utforska hur skolhundar kan stärka tryggheten, närvaron och välbefinnandet hos elever på gymnasiet. Ett område där det hittills saknats svensk forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Att balansera motstridiga ideal

2024-09-10
Balancing between conflicting ideals. A study on ethical leadership, gender equality and diversity work in an upper secondary school. The aim of this article is to explore what characterizes principals’ ethical leadership in relation to gender- and diversity work at an upper secondary school distinguished by its elite program profile
1131415143