Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Gymnasieskola"

Visar sida 16 av 143

Välj typ av innehåll inom kategori "Gymnasieskola":

Forskning och utveckling kategorier

”Elitidrottares tysta rörelsekunnande kan användas i undervisningen”

2024-06-13
Om man är medveten om hur man rör sig och kan sätta ord på sitt sätt att röra sig kan rörelseförmågan utvecklas. Det gäller för en elitidrottare och för elever i gymnasiet, enligt en studie om löpning där två klasser deltog. Men det handlar inte om att lära sig springa på ett visst sätt, ett…
Forskning och utveckling kategorier

Hvordan hjælper vi elever bedre igennem udskolingen, så de ikke føler sig udskilt og stigmatiseret?

2024-05-02
Det store fokus på test, prøver, karakterer og uddannelsesparathed i udskolingen risikerer at øge uligheden blandt eleverne, selv om intentionen er det stik modsatte. Sådan lyder en af de vigtigste konklusioner i en ph.d.-afhandling af Gry Tybjerg, forsker ved Center for Anvendt Velfærdsforskning på UCL.
Forskning och utveckling kategorier

På väg mot kollektivt lärande – inom ramen församverkan mellan skola och universitet

2024-04-30
Artikeln, författad av forskare, förstelärare och skolledande personal, bygger på ett samverkansprojekt med målet att utveckla en gymnasieskolas kollektiva lärande. Artikeln syftar till att bidra till förståelse av vad ett sådant utvecklingsarbete kan innebära. (pdf)
1151617143