Fristående gymnasieskolor sätter högre betyg än kommunala. Och elever från friskolor har lättare att komma in på en högskoleutbildning. – Det finns tydliga risker med systemet, säger forskaren Karin Edmark.
I det här projektet utvärderade vi olika typer av program och programgrupper som inriktas på att främja psykiskt välbefinnande. Sådana program syftar till att stärka friskfaktorer till skillnad från förebyggande program som syftar till att minska riskfaktorer för psykisk ohälsa. Program för att förbättra levnadsvanor ingick inte. (pdf)
Vad får unga människor att resa från Sverige för att ansluta sig till IS och andra militanta organisationer? Det har sociologen Sara Johansson undersökt.
Anna Kahlmeters forskning visar att kritiska livshändelser under övergången från ungdom till vuxen ålder har ett tydligt samband med en ökad risk för skolmisslyckande och senare utestängning från arbetsmarknaden.
Projektet Motivation i gymnasieskolan har pågått under tre år och bygger på en omfattande elevenkät samt intervjuer med elever vid sju gymnasieprogram. Projektet har därefter utökats med klasser från grundskolan.
This study investigates the levels of and associations among academic stress, perceived motivational climate and emotional problems in students at Norwegian upper secondary schools. A structural equation model with a sample of 1379 students (Mage 16.5 years old) tested the associations between perceived mastery and performance climates and emotional problems via associations with academic stress.
Camilla Rosvall har i sin avhandling undersökt hur uppgiftsformuleringar i språkprovet i studentexamen i den finska gymnasieskolan styr examinandernas skriftliga textdeltagande.