Med metoden Goda förebilder utvecklades barnens delaktighet och medvetenhet kring sina egna förmågor. Det visar Elena Kors och Josephine Groth i sin utvecklingsartikel.
Negative følelser som chok, bekymring, vrede og sorg er nogle af grundstenene i den såkaldte 'dunkel pædagogik', der skal få flere unge til at kæmpe for klimaet. Men hvad med børn og unges tro på fremtiden?
Flera faktorer påverkar undervisningen för hållbar utveckling i förskolan, och den största faktorn är att samtliga pedagoger har ett gemensamt mål med undervisningen. Det visar Anders Ohlssons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
This study combines scientific argumentation, gamified learning, and textual scaffolding to address the needs of cognitive, affective, and skill-based dimensions, designing an AI-interactive learning environment.
This article is about how educators’ dialogical–creative presentation of children’s picture books has the potential to make global sustainability concerns accessible to young children.
Generative Artificial Intelligence (AI) technologies, including large language models (LLMs) that can generate novel text output, present promise for creating tailored science communication for broad audiences. However, LLMs might reflect inaccuracies and social biases from their training sources. In this work, we examine the promises and challenges of using LLMs to depict climate issues from…
Nuvarande styrdokument brister i att ge idrottslärare tillräcklig vägledning för att koppla digital teknik till miljö- och hållbarhetsfrågor i idrottsundervisningen. Det visar Andreas Isgren Karlsson i sin avhandling.
Galaxen i Almby är en av 14 förskolor från Örebro som deltar i FoU-programmet "Hållbar förskola" fram till 2024. Förskolan hoppas att hållbarhetsfrågorna kommer vara ständigt närvarande och att en förändrat förhållningssätt växer fram hos både barn och vuxna.
Syftet med FoU-programmet var att stärka barns lärande om hållbar utveckling, genom att utvecklalångsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt som förbättrar förskolans arbete inom området. (pdf)
Hur kan man arbeta med hållbarhet i förskolan? Det har nio skolhuvudmän undersökt i FoU-programmet Hållbar förskola. Idag publiceras programmets slutrapport som pekar på en mer medveten undervisning om hållbarhet där barnen själva blivit aktörer.