Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hälsa"

Visar sida 21 av 58

Hur påverkas studenters välmående och betyg av digital undervisning?

2022-10-06
Under coronaviruspandemin ställde svenska högskolor och universitet om till digital undervisning under drygt tre terminer. Denna rapport jämför tre undervisningsformer: Campusundervisning, fullständig distansundervisning, samt hybridundervisning, under vilken campusundervisning blandas med distansinslag. Jämförelser görs både med avseende på betyg och välmående. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Skapa tid för analys!

2022-10-05
När hela skolan arbetar tvärprofessionellt blir det lättare att fånga upp saker i tid. Alla på skolan har viktiga pusselbitar att bidra med. Men hur gör man? "Vi behöver titta på elevhälsan i varje vrå av verksamheten", säger Petri Partanen, forskare i psykologi.
Forskning och utveckling kategorier

The relation between teaching physical education and discourses on body weight – an integrative review of research

2022-09-22
Forskningsöversikten omfattar internationella studier som berör relationen mellan undervisning i idrott och hälsa (physical education) och olika idéer om kroppsvikt. Resultaten visar att när beskrivningar av olika syften, undervisningsinnehåll och undervisningsmetoder granskades så utgick undervisningen från tre distinkt skida diskurser: 1. En riskdiskurs, 2. En kritisk överviktsdiskurs, och/eller 3. En pluralistisk diskurs.
Forskning och utveckling kategorier

Forskaren: "Rörelse måste in i förskolans läroplan"

2022-09-02
Forskarna Ann-Christin Sollerhed och Jan-Eric Ekberg har lett en nordisk studie kring hur rörelse värderas i förskolemiljön. Studien visar att rörelse värderas lågt samtidigt som ingen tidigare generation har varit lika stillasittande som dagens barn. Utan krav i läroplanen går det inte längre att ta för givet att barn utvecklar den fysik och motorik som…
120212258