I våras lanserades ett nationellt vårdprogram för cancerrehabilitering av barn och ungdom, som syftar till att förbättra livskvaliteten för cancerdrabbade barn och unga. Malin Lönnerblad vid Specialpedagogiska Institutionen på Stockholms universitet forskar om barn med cancer inom utbildningssystemet. Det här är hennes råd till dig som arbetar inom förskola, skola och elevhälsa.
This study examines the concurrent influence of health-impairment and motivational processes proposed by the Job Demands-Resource model on teachers’ intention to remain at their workplace at 12 and 24 months among 308 certified teachers in Sweden.
Allt fler får diagnosen adhd. Ändå är det fortfarande många flickor och kvinnor som faller mellan stolarna och inte får den hjälp de behöver – på grund av att forskningen länge enbart fokuserade på pojkar.
Ny forskning från Mälardalens universitet (MDU) visar att unga värdesätter sin fritid och upplever att den kan bidra till välbefinnande och att lyckas i skolan.
I ett skolsystem som fokuserar mycket på prestation och bedömning brottas många unga med en oro för framtiden och svårigheter att hitta tid för återhämtning. Forskaren Lisa Hellström menar att det kan vara dags att introducera ett nytt begrepp: Pedagogisk hälsa.
Förskolan har en unik möjlighet att främja barns psykiska och fysiska hälsa. De positiva effekterna är starkast för de barn som behöver det mest. Men dessa barn går oftare på en förskola där verksamheten håller otillräckligt kvalitet – eller går inte på förskola alls.
Nästan var tionde treåring i Västerbotten visar tecken på socioemotionella svårigheter. Svårigheterna är vanligare hos barn till föräldrar med låg inkomst och låg utbildning samt utlandsfödda. "Alla ska ha samma möjligheter, men här kan vi se att det skiljer sig redan i treårsåldern", säger Marie Lindkvist, forskare.
Unga i Jönköping tillbringar överdriven tid framför skärmar, vilket kopplas till hälsoproblem som sömnsvårigheter och psykisk ohälsa. 88 procent överskrider rekommenderad skärmtid. Samarbete mellan hem, skola och vård behövs för att hantera detta.
Den viktigaste friskfaktorn för att lärare ska arbeta kvar är en god arbetsmiljö, visar en ny avhandling. "Effekten av ett bra arbetsmiljöarbete på skolan kan bidra till att man lättare kan behålla lärare eller kanske till och med attrahera lärare", säger forskaren Jeffrey Casely-Hayford.