Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hem, kultur, omvärld"

Visar sida 1 av 74

Välj typ av innehåll inom kategori "Hem, kultur, omvärld":

Forskning och utveckling kategorier

Studie i Västerbotten visar: Vanligare med socioemotionella svårigheter hos barn till lågutbildade

1 oktober
Nästan var tionde treåring i Västerbotten visar tecken på socioemotionella svårigheter. Svårigheterna är vanligare hos barn till föräldrar med låg inkomst och låg utbildning samt utlandsfödda. "Alla ska ha samma möjligheter, men här kan vi se att det skiljer sig redan i treårsåldern", säger Marie Lindkvist, forskare.

Skolan förbiser elevers digitala och kulturella färdigheter

2 september
En nyligen genomförd studie med forskare från Jönköping University och Göteborgs universitet visar att lärare och skolledare ofta förbiser elevernas digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Detta är enligt forskarna olyckligt eftersom dessa färdigheter kan vara avgörande för att främja inkludering och social hållbarhet i gymnasieskolan.

Fördjupad förståelse för åskådare kan förebygga mobbning

19 augusti
Det krävs många olika åtgärder för att motverka mobbning i skolan, visar en avhandling av Nathaniel Oliver Iotti. Bland annat är en uppfostran där föräldrarna uppmuntrar och stödjer barnen att själva reflektera och ta ställning, förbunden med de motivationsprofiler som fick åskådare att försvara den mobbade.
1274