Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Hem- och konsumentkunskap"

Visar sida 1 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Hem- och konsumentkunskap":

Vad kan skolan göra åt ungas skuldsättning?

18 november
”Vi har sett att unga vuxna som har skuldsatt sig halkar efter sina jämnåriga: de har inte råd att gå ut eller resa, inleder inte relationer, får svårt på bostadsmarknaden och vågar inte börja plugga”, säger Tobias Davidsson, universitetslektor vid Göteborgs universitet, som forskat om unga vuxnas överskuldsättning (premium).
Forskning och utveckling kategorier

Home economics teachers’ endeavours to engage students in sustainability thinking through clothing and fashion: a transformational teaching approach

28 april
In home economics education, sustainable food education has gained scholarly attention, but other topics and methods for promoting sustainable lifestyles are less explored. We conducted interviews with Finnish home economics teachers, focusing on how they prioritise sustainability and the methods they use in their teaching.

Collaborative participation in a home economics context: using school meals as a part of sustainable education

28 april
This action research study explores how co-developing school meals can be taken as a case for education for sustainable development, as integrated to home economics education. We analyse a seven-month-process of collaborative participation in a Finnish secondary school conducted with two home economics teachers, a school food manager, and students during a voluntary home economics…

Alarmerande låg kunskap om ekonomi bland dagens unga

2024-03-26
Att det finns en stark koppling mellan ekonomiska problem och psykisk ohälsa är känt. Nu visar en ny studie från Institutionen för psykologi i Lund att endast var femte ung vuxen svarar alla rätt på tre grundläggande frågor om inflation, ränta och riskdiversifiering. Samtidigt blir de allt mer skuldsatta. Det är en högst oroväckande utveckling…

Barns förståelse av pengar och ekonomi – tematisk analys av intervjuer med barn i åldrarna 8–9 år

2024-01-09
Artikeln bidrar med dels en orientering kring forskning om barn och ekonomi, dels empirisk förståelse av hur barn i åldrarna 8–9 år förstår pengar och ekonomi. Den teoretiska inramningen visar på begrepp och tidigare forskning inom fältet, men också att barns eget perspektiv sällan har uppmärksammats.
126