Brevvännerna är en ideell förening där brev används som en länk mellan skolan och samhället utanför. Grundidén är att eleverna ska känna att undervisningen är relevant.
Detta med betyg och bedömning: Vad är det vi bedömer och hur ser vi på det vi lär i skolan? Vad innehåller det vi undervisar om? Vad är det vi egentligen lär oss, undrar Anne-Marie Körling i detta inlägg om kanelbullar.
Et nyt forskningsprojekt skal udvikle klare retningslinjer for børns indtag af slik og sodavand og afprøve en indsats, som skal få børnefamilier til at skære ned på alt det søde.
Financial literacy might seem outside the skill set of a typical K-12 teacher, but schools increasingly want to ensure that students know how to navigate loans, credit cards and other financial products. Jacqueline Prester offers three tips for teaching financial literacy, including focusing on goals and connecting the skills to real-world practice.
Projektet Barn och digital ekonomi kombinerar forskning inom områden som ekonomi, digitalisering och pedagogik. Denna slutrapport är skriven av Patrik Hernwall och Inga-Lill Söderberg (pdf) och behandlar utvecklandet av en prototyp till stöd för lärare i undervisning om privatekonomi inom ramen för grundskolans hem- och konsumentkunskap (HKK), primärt årskurs 4-6.
Projektet Barn och digital ekonomi kombinerar forskning inom områden som ekonomi, digitalisering och pedagogik. Slutrapporten är skriven av Patrik Hernwall, Maria Hullgren och Inga-Lill Söderberg (pdf).
Denna rapport är den första av två delrapporter från ett forskningsprojekt finansierat av Stiftelsen Sparbankernas Företagsinstitut. Projektet studerar hur barn lär om privatekonomi i det digitala sammanhang där de själva är en del och är skriven av Patrik Hernwall, Maria Hullgren och Inga-Lill Söderberg (pdf).
Forskningsprojektet ”Barn och digital ekonomi” studerar hur barn lär om privatekonomi i det digitala sammanhang där de själva är en del. Projektet är finansierat av Stiftelsen Sparbankernas Företagsinstitut och har utmynnat i flera rapporter som här finns att ladda ned.
För mycket bakning och för stort fokus på recept. Efter att studerat undervisningen i hem- och konsumentkunskap i grundsärskolan är forskaren Albina Granberg mycket kritisk.
Som pedagog är det lätt att ta till svart-vita förklaringar och förbud när man måste hantera problem. Men rustar vi då verkligen barnen för en framtid som ter sig allt mer komplex och svårhanterlig? Vi måste undvika de enkla lösningarna, menar dramapedagogen och doktoranden Julia Fries.