Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Historia"

skolämnet

Visar sida 1 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Historisk förståelse – undervisning i historia på högstadiet och i gymnasieskolan

2023-10-19
En ny forskningssammanställning från Skolforskningsinstitutet riktar sig till lärare som undervisar i historia på högstadiet och i gymnasieskolan. Den visar på möjligheter för lärare att stödja elevers utveckling av historisk förståelse och ger exempel på hur man kan hantera de utmaningar som finns i undervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

ULF projekt – hur lär man elever att resonera historiskt?

2023-05-05
Att göra historia snarare än att veta historia, undersökande historia framför redogörande historia och resonemang framför uppräkning av kronologiska händelser. Ett forskningsprojektet som just nu pågår på tre gymnasieskolor i Örebro, vill skapa en undervisning som på ett bättre sätt möter styrdokumentens krav och gör att eleverna når sin fulla potential i ämnet.
1213