Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Historia"

skolämnet

Visar sida 5 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Elevernas berättelser berikar historieundervisningen

2020-07-30
Forskning vid Karlstads universitet visar att elevernas egna berättelser får större utrymme i mångkulturella klasser. "Lärarna måste hantera olika berättelser, jämföra, titta på källmaterial vilket gör att eleverna tränas i sitt tänkande utifrån historiska berättelser", säger forskaren Kenneth Sandelin.
Forskning och utveckling kategorier

Ny historisk studie av pedagogik i Sverige från 1940-talet och framåt

2019-11-06
Pedagogik är en akademisk disciplin som ofta ifrågasatts i svensk offentlig debatt samtidigt som den ansetts central för skola och samhälle. Trots det finns förhållandevis få vetenskapshistoriska studier av ämnet. I ett nytt forskningsprojekt vill Anna Larsson, professor i idéhistoria vid Umeå universitet, tillsammans med forskare vid Stockholms universitet och Södertörns högskola utforska den akademiska…
145613